إضراب 4 مايو

الجمعة، ١١ أبريل ٢٠٠٨

سكر بنات

استمتعت أثناء مشاهدة هذا الفيلم..."سكر بنات" أو "كراميل" بالفرنسية, فيلم من المدرسة الواقعية...يريك القبيح و السيء...و لكن بدون كآبة...على العكس, تجده مغلفا بالبهجة اللبنانية المحببة. يختلف كثيرا عن فيلم "حين ميسرة" في أنك لا تجد نفسك تفضل الانتحار بعد مشاهدته. و هذا طبيعي فـ"حين ميسرة" موجه للمشاهد المصري الذي يميل مزاجه للكآبة و النكد, في حين أن "سكر بنات" موجه للمشاهد اللبناني, الذي يعرف كيف يستمتع بحياته حتى في أحلك الظروف.

جيزال عواد "يمين" و جوانا مكرزل "يسار"

جميع الممثلين كانو على قدر كبير من الاحترافية و النضج. و على عكس المتوقع أتى كان أداء نادين لبكي – مخرجة الفيلم و ممثلة فيه – أقل من الآخرين.
كان هناك علاقات سحاق...و لكنها ليست فجة أو صادمة كما في "حين ميسرة". برعت فيه جوانا مكرزل في دور ريما, الفتاة المسترجلة قليلا. وكذلك جيزال عواد في دور جمال, الفتاة التي تقدم بها العمر و لا تشعر – أو لا تريد أن تشعر بذلك. و أيضا سهام حداد في دور روز, الخياطة التي تعنى بوالدتها الخرفة. و أخيرا فاكهة الفيلم, عزيزة سمعان في دور ليلي, أم روز التي لا تعرف أتضحك أم تبكي لدورها.

لا يوجد خط درامي واحد يدور حوله الفيلم, بل عدة قصص لنساء, كل ما يربطهن ببعضهن هو أنهن جميعا أردن أن "يضبطو شعراتون" في المحل الكوافير الذي هوه محور هذه القصص.

نادين لبكي مخرجة الفيلم و ممثلة في دور ليال

بقي شيء أخير عن الفيلم هو احتواءه على بعض الألفاظ الخارجة, و التي لم نعتدها في لغة السينما العربية, و لكننا اعتدناها في أمور أخرى.

8 تعليقات:

Blogger MAKSOFA يقول...

طبيعي يكون الفيلم بعيدا عن الكآبه رغم واقعيته، لأن الشعب اللبناني شعب بيعرف يعيش الحياه ،لكن أحنا لأ

الجمعة, أبريل ١١, ٢٠٠٨  
Blogger Hook يقول...

فعلا...انا كنت بسمع من واحد صاحبي ايام الحرب الأهلية...كان شارع يبقى فيه ضرب و قنابل...و الشارع اللي جنبه ناس قاعدة على القهوة تشرب شيشة و تسمع فيروز و ام كلثوم!!

الجمعة, أبريل ١١, ٢٠٠٨  
Blogger david santos يقول...

Excellent!
I loved this post and this blog.
Have a nice weekend.

السبت, أبريل ١٢, ٢٠٠٨  
Blogger Hook يقول...

أهلا بيك يا استاذ ديفيد و شرفت البلوج...و مرحبا بك في أي وقت :-)

السبت, أبريل ١٢, ٢٠٠٨  
Blogger عين فى الجنة يقول...

فيلم جميل وبيناقش قضايا هامة

الخميس, أبريل ١٧, ٢٠٠٨  
Blogger Tamer Nabil Moussa يقول...

فيلم جميل زى ما انت بتقول


لكن لاداعى لوضع الشعب المصرى شعب بيحب الحزن والكأبة

والشعب اللبنانى هو اللى محب للحياة


وبعدين تقول فية قتل وضرب فى شارع

واللى جنبة ناس على قهوة

اسمح ليا اقول ان دة برود اعصاب

وبعدين الفيلم فى سحاق زى ميسرة

لكن حضررتك معجب بية لية مش عارف

يمكن بيقدم الشاذ بطريقة افضل

دة راى

ومش متعود اجامل حد

ومش عايزك تزعل

تحياتى

الخميس, أبريل ٢٤, ٢٠٠٨  
Blogger Hook يقول...

عمري ما هعزعل من مجرد اختلاف في الراي يا تامر..
و بالنسبة للمقارنة بين المصريين و اللبنانيين فد كانت جملة عامة ليها استثناءاتها طبعا...و زي ماحنا عندنا حاجات وحشة عندنا حاجات كويسة...و زي ما هما عندهم حاجات كويسة عندهم حاجات وحشة...لأننا في النهاية بشر...و انا بقول كده عشان اعرف مصريين كتير طبعا باعتباري مصري...و اعرف لبنانيين كتير برضه من خلال شغلي...و اللي انت بتسميه برود غيرك ممكن يختلف معاك لأن تدخله مش هيفرق في حاجة...يبقى ليه يعكنن على نفسه؟ طبعا انا كنت ببالغ شوية لأنهم مش شارعين جنب بعض :-)
و بعدين انا قلت ان الفيلم فيه سحاق...بس ما قلتش اني معجب بيه طبعا...انا معجب بطريقة تقديمه...بدل ما يجيبلك اتنين ستات نايمين في سرير واحد بقمصان النوم و واحدة بتحسس على جسم التانية...جايبلك كوافيرة و زبونة في المحل بكامل ملابسهم و بيتصرفو عادي جدا...لكن بيبان من نظراتهم لبعض...عشان كده قلت انه لم يتم تناوله بطريقة صادمة...مش مطلوب من الفن انه يدفن راسه في الرملة و ما يقدمش النماذج القبيحة في المجتمعات...لكن برضه مش المفروض انه ينزلق في مطب اثارة الغرائز...و ده الفرق بين الفنان الجيد و الفنان غير الجيد...أو اللي بيستسهل...

نورت المدونة و ما تغيبش كتير عناا :-)

الجمعة, أبريل ٢٥, ٢٠٠٨  
Blogger Empress appy يقول...

والله ما تفرجت عليه يا بيه ومش انا خالص ههههههههههههه
مقدرش احكم بس وجهه نظرك مختلفه شويه عنى خخخخخخخخخ عاتى يعنى

السبت, أبريل ٢٦, ٢٠٠٨  

إرسال تعليق

الاشتراك في تعليقات الرسالة [Atom]

<< الصفحة الرئيسية